پرینتر های سه بعدی

یک چاپگر مناسب
مارس 15, 2020
نصب درایور پرینتر در ویندوز 10
مارس 16, 2020

پرینتر های سه بعدی

پرینر های سه بعدی یا 3D Printer
پرینت سه بعدی در واقع اسمی است که به یک تکنولوژی خاص اطلاق می‌شود . تکنولوژی که در آن یک نازل ، مواد چسبنده یا رزین را روی پودرها می‌پاشد و با تکرار این کار به صورت لایه به لایه به شکل مورد نظر می‌رسد . اصطلاح اصلی که برای این نوع روش تولید به کار می‌رود ‌تولید افزایشی یا ساخت افزایشی است . اما امروز اصطلاح پرینت سه بعدی یا چاپ سه بعدی هم ارز تولید افزایشی در نظر گرفته می‌شود .

اغلب پرینترهای سه بعدی که امروزه در بازار وجود دارند ، از روشی موسوم به Additive برای خلق طرح مورد نظر استفاده می‌کنند . متد Additive یا افزایشی بدین معنی است که پرینتر با رسوب ماده‌ی اولیه‌ی و اضافه کردن این ماده رفته رفته از هیچ ، شی نهایی را تولید می‌کند . این برخلاف فرآیند تراشیدن در صنعت است که شی نهایی در اثر تراش خوردن قطعه‌‌ای فلز یا چوب شکل می‌گیرد . البته شماری از پرینترهای 3 بعدی نیز وجود دارند که می‌توانند پس از خلق جسم نهایی ، آن را برای تطابق هر چه بیشتر با طرح اولیه ، تراش دهند ، اما بصورت خلاصه تراش‌کاری نمی‌تواند مزایایی را که فرآیند تولید بصورت افزایشی در اختیارمان قرار می‌دهد، ارائه کند

انواع پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی اس ال اس
دستگاه پرینتر سه بعدی SLS از دستگاه‌هایی است که به وسیله ماده اولیه پودری شکل به ساخت قطعه می‌پردازد ، از این رو پودر پایه است . سیستم‌های مختلفی در یک دستگاه SLS به همراه یکدیگر کار می‌کنند تا قطعه ساخته شود . قسمت‌های اصلی دستگاه که می‌بایست در کنار هم کار کنند تا قطعه ساخته شود عبارتند از : سیستم اسکن لیزر , سیستم های حرارتی , سیستم گردش گاز بی اثر , سیستم تغذیه پودر , سیستم پلاتفورم , واحد کنترل (الکترونیک و نرم افزار) .

پرینتر سه بعدی اس ال ای
این روش نخستین روش ابداع شده در حوزه ی پرینت سه بعدی می باشد که در سال ۱۹۸۸ میلادی توسط شرکت ۳D SYSTEMS امریکا بر اساس اختراع آقای چارلز هال ( Charles Hull ) معرفی گردید . در این روش از رزین فوتوپلیمر برای تولید قطعات استفاده می شود که آن را به صورت انتخابی توسط لیزری با طول موج خاص سفت می کنند . دستگاه SLA از یک سکوی ساخت تشکیل شده است که قطعه مورد نظر بر روی آن ساخته می شود و در داخل یک مخزن حاوی رزین در جهت عمودی حرکت می کند . همچنین یک سیستم لیزر در بالای دستگاه قرار دارد که به همراه یک سیستم اسکن لیزر دو بعدی لکه لیزر را بر روی سطح رزین در قسمت مشخص می تاباند و باعث سفت شدن آن و تشکیل قطعه می شود. قطعه به صورت لایه لایه بر روی هم ساخته می شود و به بالا می آیدو هر لایه در این روش مابین حدود ۷۰ تا ۵۰۰ میکرون قابل تغییر می باشد .

پرینتر سه بعدی اف ام دی
این روش یکی از روش های نمونه سازی سریع و پرینت سه بعدی است که در آن برای تولید قطعه از اکسترود کردن فیلامنت هایی از پلیمر و یا موم به قطر حدودی ۱٫۲۵ میلیمتر استفاده می شود . این اکسترودر بر روی یک میز CNC سه بعدی قرار دارد که در جهت x و y و z حرکت می کند و پلیمر ذوب شده در داخل اکسترودر را، بر روی قطعه می نشاند و بعد از تمام شدن یک لایه به اندازه یک ضخامت لایه به سمت بالا حرکت می کند . فیلامنت پلیمری در این روش در ابتدا بر روی یک قرقره قرار دارد و در طول ساخت قطعه توسط دو رولر به سمت اکسترودر کشیده می شود و در آن تا دمایی بالاتر از دمای ذوب گرم می شود (که این دما به نوع ماده بستگی دارد) و هنگامی که بر روی قطعه سرد شده قبلی می نشیند در مدت زمان ۰٫۱ ثانیه منجمد می شود .