ساز و کار دستگاه کپی

پرینتر جوهرافشان برای چاپ عکس
مارس 14, 2020
اسکنر چیست؟
مارس 14, 2020

ساز و کار دستگاه کپی

دستگاه کپی یا همان دستگاه فتوکپی دستگاهی است که برای کپی گرفتن از اسناد و مدارک و یا تصاویر مورد نظر شما به کار گرفته میشود. تاریخچه اولین دستگاه کپی به سال 1938 بر میگردد که توسط چستر کارلسون Chester Carlson , ابداع شد و برای کپی گرفتن از اسناد از شیوه الکتروفتوگرافی بهره میبرد . امروزه دستگاه های کپی به شکل وسیعی مورد استفاده قار میگیرند در مکان های اداری , تجاری , آموزشی و … . دستگاه های کپی هر روز در حال دگرگونی هستند و تولید کنندگان این دستگاه ها در راستای نیاز روز کاربران , سعی بر آن دارند که از لحاظ کیفی و توانایی کار دستگاه آن را ارتقا دهند .

دستگاه های فتوکپی تولید شده در گذشته از سیستم آنالوگ برای کپی گرفتن از اسناد استفاده میکردند و تنها کاربرد آن ها نیز همین بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های فتوکپی با بهره گیری از سیستم دیجیتالی قادر هستند علاوه بر گرفتن کپی از اسناد و مدارک , توانایی ارسال و دریافت فکس , پرینت و اسکن مدارک را نیز دارا هستند.

هم زمان با افزایش کارایی و کیفیت دستگاه های کپی , قیمت این دستگاه ها نیز افزایش یافته است , بنابر این در هنگام خرید دستگاه فتوکپی باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه را برای چه کاری خریداری میکنید , توان کار ماهانه دستگاه , قابلیت چاپ دوروی دستگاه کپی , سرعت دستگاه کپی , سایز کاغذ کپی دستگاه , ظرفیت سینی کاغذ دستگاه و حافظه دستگاه از جمله موارد مهمی هستند که در خرید دستگاه کپی باید به آن ها توجه داشته باشید . البته کیفیت کپی در دستگاه های فتوکپی به جنس و مرغوبیت کاغذ مورد استفاده در دستگاه نیز بستگی دارد و هر چه کاغذ مصرفی کیفیت بهتری داشته باشد به تبع کیفیت کپی گرفته شده نیز بالا میرود .

اجزای سازنده دستگاه های کپی چیست؟
کاغذ کش: وظیفه حرکت دادن کاغذ در دستگاه کپی را بر عهده دارد , کاغذ کش ورودی کاغذ را از سینی دستگاه به درون آن میکشد , کاغذ کش میانی کاغذ را به سمت فیوزینگ هدایت میکند و پس از انجام عمل چاپ که توسط تونر دستگاه انجام میگیرد , کاغذ کش خارجی کاغذ کپی گرفته شده را به بیرون دستگاه هدایت میکند .

فیوزینگ: اگر بلافاصله به کاغذ کپی گرفته شده دست بزنید , اندکی گرمای موجود در کاغذ را حس خواهید کرد . این گرما ناشی از فیوزینگ دستگاه کپی میباشد که برای چاپ بر روی کاغذ گرمای زیاد و با سرعت عمل بالا را به تونر تابانده و باعث چاپ روی کاغذ میشود .

مین بورد: همانند سایر دستگاه ها و ماشین های اداری وظیفه پشتیبانی از سایر قطعات دستگاه و پردازش اطلاعات را بر عهده دارد , در صورت از کار افتادن مین بورد سایر قطعات دستگاه نیز قادر به فعالیت نخواهند بود .

پاور: کنترل ولتاژ برق ورودی به دستگاه بسیار مهم است و باعث جلوگیری از آسیب دیدگی قطعات حساس دستگاه میشود , این وظیفه در دستگاه کپی بر عهده پاور میباشد .

درام:
کیفیت چاپ دستگاه کپی از اهمیت بالایی برخوردار است , عملیات چاپ بر روی کاغذ توسط درام دستگاه انجام میگیرد , که با ظاهری میله ایی و سطحی براق ( حاوی تونر یا همان پودر میباشد و بسته به رنگی یا سیاه و سفید بودن تونر , دستگاه های کپی نیز به دو دسته سیاه و سفید و رنگی تقسیم بندی میشوند ) گرما را از فیوزینگ گرفته و عملیات چاپ را انجام میدهد . پایین آمدن کیفیت چاپ , ایجاد خطوط و پاشیدگی نقاط بر روی سطح کاغذ میتواند از نشانه های خرابی درام دستگاه باشد .