جلوگیری از پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان

چند ویژگی فیش پرینتر ها
آوریل 21, 2020
رم RAM پرینتر چیست و چه کاربردی دارد؟
می 9, 2020

جلوگیری از پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان

جوهر مربوط به این پرینترها در تماس با رطوبت در شرایط خاصی منجر به لکه دار شدن کاغذ می‎شود و ممکن است موجب خراب شدن یک تعهد مهم، یک قرارداد و یا حتی یک کسب و کار پر رونق شود.

این خطرات به اندازه‎ای بزرگ و واقعی هستند که مردم ‎دوست دارند بدانند چگونه ‎می‎ توانند از وقوع این اتفاق جلوگیری کنند و خطر را از بین ببرند. اگر شما نیز جزء همین افراد هستید و تجربه ناخوشایند پخش شدن کلمات یا تصاویر چاپ شده‎ی خود را دارید، به مطلب درستی مراجعه کرده ‎اید. در اینجا چند راه حل برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد.

ممکن است این توصیه به نظرتان، فوق العاده واضح و ساده به نظر برسد. با این حال، این عامل شایع ترین علت مربوط به پخش شدن چاپ پرینت ‌های جوهر افشان است.

در واقع اغلب کاربران، بعد از اینکه از تصاویر یا اسناد خود پرینت می ‎گیرند، بلافاصله آنها را به دست گرفته و شروع به استفاده می‎ کنند. این امر در مورد پرینترهای عکاسی بیشتر اتفاق می ‎افتد. با اینکه در رابطه با این پرینترها باید کمی ‎مراقبت به خرج داد اما کاربران اغلب ‎صبوری خود را از دست داده و خیلی زود تصاویر چاپ شده را به دست می‎گیرند.

زمان خشک شدن جوهر، بسته به مدل پرینتر جوهر افشان، نوع جوهر استفاده شده و نوع کاغذی که از آن استفاده می‎ شود، ‎می ‎تواند بین چند ساعت تا چند روز متفاوت باشد. به طور معمول، اسناد چاپی برای خشک شدن کامل نیاز به چند ساعت زمان و عکس‎های پرینت شده نیز برای خشک شدن نیاز به حدود 24 ساعت زمان دارند.

بنابراین بهتر است کاغذ چاپ شده را از گوشه‎ی آن به دست بگیرید و در جایی قرار دهید که ‎بتواند به طور کامل خشک شود و تا پیش از آن، کاغذها را زیاد جابجا نکنید. در مورد پرینترهای درجه یک با جوهرهای ویژه و با کیفیت، حتی توصیه می ‎شود زمان بیشتری را برای خشک شدن اختصاص دهید.

جالب است بدانید برخی از پرینترهای عکس وجود دارند که یک ماه طول می ‎کشد تا چاپ آنها به طور کامل خشک ‎شود. اگر علاقه ‎مند به یادگیری نحوه جلوگیری از لکه‎دار شدن پرینت ‎هایتان هستید، توصیه‎ی ما به شما این است که به پرینت‎های خود وقت کافی برای خشک شدن بدهید. در مورد اینکه چقدر زمان برای خشک شدن توصیه شده است کمی تحقیق نموده و سپس از آن پیروی کنید.

جوهرهایی با کیفیت بالا

هنگام استفاده از پرینترهای جوهر افشان، بخشی که بیشترین هزینه را به همراه دارد، مقوله تهیه جوهر است. گرانترین قسمت نه مربوط به خرید خود دستگاه است، نه کاغذ و نه حتی برقی که پرینتر مصرف ‎می‎ کند. بلکه مشخصا مربوط به جوهر است! بنابراین، تعجب آور نیست که برای صرفه‎ جویی در هنگام کار با این پرینترها، اولین چیزی که مردم به آن می ‎اندیشند مصرف جوهر است. این امر موجب انتخاب گزینه ‎هایی با کیفیت پایین مانند جوهرهای بی ‎نام و نشان و یا پر کردن مجدد کارتریج ‎ها ‎می‎ شود. یکی از نتایج چنین تصمیماتی، پخش شدن جوهر بر روی کاغذ است.

دلیل این امر آن است که قرار گرفتن و باقی ماندن جوهر بر روی کاغذ، به ترکیب و دقت در مقدار جوهری که به کاغذ منتقل می‎شود، بستگی دارد. بنابراین اگر از چنین گزینه‎هایی برای کم کردن هزینه‎ها استفاده کنید، در نهایت جوهری ضعیف خواهید داشت که ممکن است در سیستم انتقال کارتریج اشکالاتی ایجاد کند.

در صورت استفاده از جوهری با کیفیت بد، هیچ راهی برای جلوگیری از لکه‎دار شدن صفحات چاپ شده وجود ندارد. البته این امر به این معنی نیست که شما باید فشار مالی مربوط به خرید کارتریجهای اصلی (OEM) را به دوش بکشید. بلکه فقط بدین معنی است که باید اطمینان حاصل کنید که کارتریج یا جوهر خود را از شخصی قابل اعتماد و مطمئن خریداری ‎می‎کنید.

همکاران ما در آوند پرینتر می‎توانند شما را برای انتخاب یک جوهر کارتریج مناسب راهنمایی کنند.

انتخاب ترکیبی درست از جوهر و کاغذ

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود شما شاهد لکه ‎هایی روی کاغذ های چاپ شده باشید این است که کارتریج ‎های جوهر و نوع کاغذی که استفاده ‎می ‎کنید با هم سازگار نیستند. این ‎مورد ممکن است هنگا‎می‎ که مردم به دنبال گزینه ‎های ارزانتر ‎می ‎روند و یا حتی زمانیکه سعی می ‎کنند یکی از مواد مصرفی خود را ارتقاء دهند اتفاق بیفتد.

برای هر پرینتر جوهرافشان توصیه ‎هایی در مورد نوع جوهر و کاغذی که بهتر است استفاده شود، وجود دارد. شما ‎می ‎توانید از همین توصیه‎ ها پیروی کنید و یا می ‎توانید استفاده از انواع جوهر و کاغذ را امتحان کنید تا ببینید که کدام ترکیب، بهترین کیفیت را به شما ارائه می ‎دهند.

همچنین باید هر چند وقت یکبار کاغذ مورد استفاده خود را به یک نوع پیشرفته‎تر ارتقاء دهید. به عنوان مثال، انواع مختلفی از کاغذ در بازار موجود است که پوشش‎های ویژه‎ای بر روی آنها وجود دارد. هدف از قرار دادن این پوشش ها این است که جوهر در زیر آنها مهر و موم شده و از پخش شدن آن جلوگیری شود.

تغییر تنظیمات پرینتر برای جلوگیری از پخش شدن جوهر چاپ

جلوگیری از اشباع و پخش شدن جوهر تنها با تغییر تنظیمات پرینتر، گزینه خوبی به نظر می ‎رسد. هر پرینتر مجموعه‎ای از تنظیمات مربوط به خود دارد. معمولا تنظیمات پیش فرض هر پرینتر، امن‎ترین تنظیمات ممکن هستند. به این معنی که این تنظیمات تا جایی که ممکن است برای استفاده ‎های روزمره مناسبند.

اگر از مواد مصرفی توصیه شده و مناسب برای پرینترتان استفاده ‎می کنید، این تنظیمات بهترین بازدهی را برای شما خواهند داشت. اما اگر ‎می خواهید مواد مصرفی خود را تغییر دهید و یا به دنبال کیفیت بالاتر بروید، باید با تنظیمات پرینتر خود بازی کنید.

اولین چیزی که باید به آن نگاه کنید، نوع کاغذی است که پرینتر شما برای آن تنظیم شده است. در تنظیمات پرینتر، ‎می‎توانید نوع یا مدل کاغذ را تغییر دهید. اگر نوع کاغذ اشتباه ذکر شده است، پس از اصلاح آن ممکن است بتوانید از اشباع و پخش شدن جوهر جلوگیری کنید.

به همین ترتیب باید تنظیمات دیگر را نیز در نظر بگیرید. احتمالا نمی‎خواهید تصاویر را در حالت پیش نویس پرینت بگیرید و یا حتی اشباع رنگ در نمودارها داشته باشید. بنابراین مطمئن شوید که تنظیمات پرینترتان برای هر ماده مصرفی که در حال استفاده از آن هستید و کاری که می‎خواهید انجام دهید مناسب است.

استفاده از تثبیت کننده ها

حقیقتی در زمینه چاپ عکس وجود دارد که تمام عکاسان حرفه‏ ای از آن آگاه هستند، به خصوص کسانی که خودشان عکسهایشان را چاپ می ‎کنند. هر عکسی که خودتان چاپ ‎می ‎کنید، نسبت به لکه‎دار شدن حساس خواهد بود، به خصوص اگر از کاغذهای مخصوص عکاسی که پوشش ویژه‎ای دارند، استفاده نکرده باشید.

با این حال، محصولاتی در بازار وجود دارند که به راحتی از اشباع جوهر جلوگیری می‎ کنند. این محصولات اساسا تثبیت کننده‎هایی هستند که شما ‎می‎توانید روی سطح تصویر چاپ شده اعمال نموده و از پخش شدن جوهر جلوگیری کنید؛ چرا که همانند یک رویه، جوهر را پوشانده و از تماس آن با آب جلوگیری ‎می‎کنند.

این تثبیت کننده ‎ها معمولا به نام‎ های متعددی مانند محافظ هنری و یا “مهر و موم” شناخته می ‎شوند. اگر شما نمی ‎توانید چنین محصولی را پیدا کنید، ‎می‎ توانید از اقلام روزمره خانگی به عنوان جایگزین استفاده کنید. از جمله این اقلام عبارتند از: پلیمرهای مصنوعی، لاک براق ناخن و اسپری مو.

مد نظر قرار دادن پرینترهای جوهر افشان مبتنی بر رنگدانه (pigment)

در شرایطی که پخش شدن جوهر روی کاغذهای پرینت شده به دفعات تکرار شود و به طور جدی بر کارایی شما تاثیر بگذارد، ممکن است بخواهید اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از این قضیه انجام دهید. ممکن است حرفه، کسب و کار یا تحصیلات شما به این دلیل که پرینتر جوهر افشان شما به درستی کار نمی‎کند، تحت تاثیر قرار گیرد.

یک گام جدی که به عنوان آخرین قدم در مورد آن صحبت خواهیم کرد این است که پرینتر مبتنی بر جوهر رنگی (dye ink) فعلی خود را کنار گذاشته و از یک پرینتر مبتنی بر رنگدانه (pigment) استفاده کنید. جوهرهای حاوی رنگدانه، با این که ضد آب نیستند اما نسبت به جوهرهای رنگی مقاومت بیشتری در برابر آب دارند. در نتیجه، استفاده از پرینتر رنگی مبتنی بر رنگدانه باعث جلوگیری از پخش شدن جوهر ‎می‎شود.